VALIKKO
Asiakkaalle > Ajankohtaista > Kansalaisen asiointitili muuttuu Suomi.fi -viesteiksi

Kansalaisen asiointitili muuttuu Suomi.fi-viesteiksi

Väestörekisterikeskus julkaisee 15.12.2017 uuden, kansalaisten ja viranomaisten väliseen viestintään tarkoitetun palvelun, Suomi.fi-viestit.Uusi palvelu on osa Suomi.fi-verkkopalvelua ja se korvaa nykyisin Kansalaisen asiointitilin. Suomi.fi-viestit voi ottaa käyttöön siirron jälkeen, 15.12.2017 alkaen.

Suomi.fi-verkkopalvelu tarjoaa tietoturvallisen viestintäkanavan kansalaisen ja viranomaisen väliseen sähköiseen asiointiin. Suomi.fi-verkkopalvelua ylläpitää Väestörekisterikeskus.

Uuden palvelun voi ottaa käyttöön kirjautumalla Suomi.fi-verkkopalveluun ja antamalla viranomaisille luvan sähköiseen viestintään. Muussa tapauksessa saat viestit paperipostina kuten ennenkin. Tulevaisuudessa yhä useampi viranomainen lähettää päätökset, ohjeet ja muut tiedonannot kansalaisille sähköisesti Suomi.fi-verkkopalveluun.

Näin otat Suomi.fi-viestit käyttöösi

  • Kirjaudu Suomi.fi-verkkopalveluun pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla (henkilö- tai organisaatiokortti, sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortti) osoitteessa www.suomi.fi/

  • Siirry kohtaan ”Viestit” sivun yläreunasta löytyvän valikon kautta. Anna suostumus viestien vastaanottamiseen sähköisesti, ja kirjaa palveluun yhteystiedot, joihin haluat saada tiedon viestin saapumisesta. Jos olet aiemmin käyttänyt Kansalaisen asiointitiliä, sinulta ei pyydetä suostumusta uudelleen.

  • Halutessasi voit keskeyttää sähköisten viestien vastaanottamisen, jolloin saat viranomaisten yhteydenotot paperipostitse.

Tarvitsetko apua? Kansalaisneuvonta auttaa.
www.kansalaisneuvonta.fi

Suomi.fi – tietoa ja palveluja elämäsi tilanteisiin